בואו נגיד את זה ישר ולעניין: זו לא הייתה טעות.
לא הייתה פה מכונה שהתבלבלה, לא נלחץ בטעות “כפתור עבה”, ולא באמת נבהלו באגף הייצור.
מה כן היה?
מהלך שיווקי מתוזמן היטב, עטוף בהומור עצמי, מדויק לעונת פורים – ועם ניחוח של ״תראו איזה מותג אותנטי אנחנו״.
מי לחץ על הכפתור העבה? ומי אמר שזו טעות?
עוד בוקר שגרתי מתחיל כשלפתע מאפיית אנג'ל מפרסמת הודעה בהולה ברשתות החברתיות בסגנון "התנצלות משעשעת", בה סיפרה כי לחמי אמריקה שיצאו לאותו יום הגיעו למדפים עם פרוסות עבות במיוחד – בשל לחיצה על כפתור לא נכון במכונה. במקום להסתיר את ה"טעות", המאפייה סימנה את האריזות במיוחד (כן ממש במקרה היו להם אריזות בסגנון "הכינותי מראש"), ועטפה את הכול בהומור עצמי, עם קופי קליל: "מאז ומתמיד לא עברנו לכולם בגרון."
הפוסט נכתב בגובה העיניים, תוך כדי יצירת תחושת חיבור, שיתוף ואפילו חיבה – והפך תוך זמן קצר לקמפיין ויראלי עם תהודה רחבה ברשת.
הסרטון שהשלים את התמונה
כחלק מהקמפיין, עלה גם סרטון קצר – שבו נציגת המאפייה “מספרת” על התקלה בתמימות כביכול.
פורים: התזמון הכי פחות תמים שיש
לקמפיינים טובים יש עיתוי.
לקמפיינים מבריקים יש הקשר.
פורים הוא חג שבו הכול מותר – טעויות, תחפושות, בלבולים. אין מועד טוב יותר לשכנע את הציבור שאתה לא שיווק – אתה פשוט אנושי. אנג'ל ניצלו את זה עד תום: המהלך התקבל כאותנטי, מצחיק, משוחרר – ובעיקר מדבר בגובה העיניים.
למה הקהל קנה את הטעות הזו?
כי זה לא הרגיש כמו פרסומת.
זה הרגיש כמו מישהו בצד השני של המאפייה שפשוט בא לשתף את הקהל במה שקרה.
ואם יש משהו שהקהל אוהב יותר מלצחוק על מותג – זה לצחוק יחד איתו.
התגובות ברשת נעו בין “מהלך גאוני” ל“הפוסט הכי מצחיק השנה”.
הכתבות זיהו מיד שמדובר בלא פחות מאנטי-קמפיין מבריק.
מודל לאסטרטגיה חדשה: כנות מהונדסת
אנג'ל לימדה אותנו שאותנטיות היא לא תמיד דבר שקורה מעצמו.
לפעמים היא נוצרת, נערכת, מתוזמנת – ואז מוגשת ככה, עם קריצה.
הקהל, שעייף מפרסומות ישירות, מוכן לאכול כל מה שמרגיש לו “אמיתי”.
בדיוק בגלל זה, מהלך שמתחפש להתנצלות – מצליח יותר מקמפיין שמכריז על עצמו כפרסומת.
אבל… ידעתם שמדובר במהלך שמותגים רבים השתמשו בו במהלך הזמן?
Kit‑Kat – מהדורות יפניות מוגבלות
המהלך:
Kit-Kat, במיוחד ביפן, השיקה לאורך השנים מאות (!) מהדורות מיוחדות בטעמים אזוריים (וואסאבי, סאקה, מתה, תירס ועוד), חלקן זמינות רק בתחנות רכבת, חנויות דיוטי פרי או עונות ספציפיות.
פעמים רבות הוצגו גם גרסאות “שבורות”, לא חתוכות, או במארזים עם שגיאת כתיב מכוונת – כדי להעניק תחושת בלעדיות.
האסטרטגיה:
-
ייצור מחסור פסיכולוגי: כאשר מוצר “מיוחד” זמין רק לזמן קצר או במקום מסוים, הוא נהיה נחשק.
-
הפיכת מוצר יומיומי לפריט אספנות
-
חיזוק הקשר הרגשי עם הלקוח: “אם אתה באמת מעריך שוקולד, אתה תדע לזהות את הטעמים הנדירים”.
למה זה עובד:
הצרכן מרגיש שהוא חלק מקהילה שמבינה. הוא לא סתם קונה שוקולד – הוא משתתף במשחק תרבותי.
Nike: פגם מכוון כאמירה אופנתית
המהלך:
ב-2017 שיתפה Nike פעולה עם המעצב וירג'יל אבלו (Off-White) בקולקציית The Ten.
הנעליים הוצגו בגימור "לא גמור": תפירה גסה, טקסט מודפס בחזית, סימוני בנייה, חשיפת קצוות.
לא תקלה – אלא עיצוב שמדמה סקיצה.
מאוחר יותר, נייקי הוציאה גרסאות מוגבלות עם טביעות צבע, טיפות דבק או שרוכים לא תואמים – כאילו מדובר בטעות.
האסטרטגיה:
-
להפוך את הלא-מושלם למעוצב
-
לייצר זהות של "מי שמבין יידע להעריך"
-
לבדל את המותג באמצעות אסתטיקה שנוגדת את הזרם
למה זה עובד:
הפגם נתפס כהצהרה. צרכנים צעירים (Gen Z) מעריכים ייחודיות, אותנטיות ונרטיב.
והכי חשוב – כל מהדורה כזו נמכרת תוך דקות ומופיעה בשוק היד-השנייה במחירים משולשים.
המכנה המשותף? הפיכת חוסר שלמות למסר.
היכולת לייצר סביב “כשל” – נרטיב שמתחבר לערכים, לבדל את המוצר, ולספק חוויה רגשית.
מה לומדים ממהלך לחם בטעות של מאפיית אנג'ל
מהלך “לחם בטעות” הוא לא סתם קמפיין חמוד.
זו דוגמה לסיפור שיווקי חכם, מדויק, רגיש לזמן ולמדיום – ובעיקר כזה שלא נשמע כמו קמפיין.
מותגים לא צריכים להיות מושלמים.
הם צריכים להיות מעניינים, אנושיים, שנונים, ואמינים.
לפעמים הדרך לשם היא דווקא ב"טעות" – אבל רק אם היא נכתבת, מצולמת, ומוגשת נכון.
ואנג'ל? הם פשוט לחצו על הכפתור הזה לפני כולם.